درمان تومور مغزی به کمک ویروس‌های رایج

درمان تومور مغزی به کمک ویروس‌های رایج

تحقیقات ابتدایی نشان می‌دهد که این نوع از ویروس‌ها می‌توانند از مانع رسیدن به مغز عبور کنند و سیستم دفاعی بدن را برای حمله به تومورها فعال کنند. متخصصین در دانشگاه «لیدز» و ۴ مرکز دیگر قصد دارند تا بیماران را به کمک این روش درمان کنند.

اگرچه استفاده از این روش راه قطعی درمان نیست اما دانشمندان امیدوارند که در کنار روش‌های درمانی قدیمی‌ مثل شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و داروهای جدید ایمونوتراپی بتوانند مدت زمان زندگی بیمار را برای ماه‌ها و حتی سال‌ها افزایش دهند.

هنوز بسیار زود است که تاثیر این نوع از درمان بر بیماران بهبود یافته مشخص شود اما متخصصین امیدوارند که با تحقیقات بیشتر موفق شوند به نتایج بهتری دست پیدا کنند. دکتر کولین واتس متخصص تومورهای سرطانی می‌گوید: محققین با همکاری جراحان و انکولوژیست‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در این روش ویروس به درون تومور نفوذ می‌کند و سیستم ایمنی بدن را متوجه وجود سرطان می‌کند.

در حال حاضر آزمایشات کارآزمایی بالینی در حال بررسی این موضوع هستند که آیا این آگاهی اولیه به سیستم ایمنی بدن برای کشتن سلول‌های سرطانی کافی است؟ و همچنین می‌تواند منجر به درمان بیماران سرطان مغز شود؟

این روش درمانی چطور کار می‌کند؟
در این روش درمانی، ویروس به جای اینکه به شکل مستقیم وارد مغز شود به کمک تزریق، به جریان خون بیمار وارد می‌شود. پزشکان معتقدند که این روش از ریسک کمتری برخوردار است و برای بیمارانی که آن را دریافت می‌کنند مناسب‌تر است.

محقیق معتقدند که در این روش درمانی، ویروس فقط سلول‌های سرطانی را آلوده می‌کند و سلول‌های سالم را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند. بیمارانی که این روش درمانی را دریافت کرده‌اند تنها عوارض جانبی‌ای مشابه آنفولانزای خفیف را تجربه کرده‌اند.

تاکنون دانشمندان معتقد بودند که ویروس به دلیل غشای محافظی که اطراف مغز را پوشانده است نمی‌تواند از طریق خون وارد مغز شود. اما اولین بیمارانی که این روش درمانی را دریافت کردند نشان می‌دهند که ویروس‌ها با موفقیت به مقصد رسیده‌اند.

بررسی‌ها روی نمونه‌ تومورهای سرطانی افرادی که این نوع از درمان را دریافت کرده‌اند نشان می‌دهد که ویروس‌ها کمک می‌کنند تا سیستم ایمنی بدن با دریافت هشدار، به بافت سرطانی حمله کنند.

پروفسور آلن ملچر، یکی از سرپرستان این تحقیق می‌گوید: سیستم ایمنی بدن ما در دیدن سلول‌های سرطانی موفق نیستند. بخشی از آن به این دلیل است که سلول‌های سرطانی تا حدی شبیه به سلول‌های بدن هستند و بخشی به این دلیل است که سرطان می‌تواند باعث شود که سیستم ایمنی بدن به سرطان واکنش نشان ندهد. اما سیستم ایمنی بدن در دیدن ویروس‌ها بسیار موفق هستند.

سوزان شورت پروفسور آنکولوژی در دانشگاه لیدز می‌گوید: سرطان مغز یک بیماری ویرانگر است. هنوز مطمئن نیستیم که این روش درمان تا چه اندازه مفید است چرا که این یک درمان جدید است. با این حال امیدواریم که این روش منجر به درمان‌های جدیدی شود که تاثیر قابل توجهی بر درمان سرطان مغز دارد.