کلید کاهش وزن، کیفیت رژیم غذایی است نه میزان غذا

کلید کاهش وزن، کیفیت رژیم غذایی است نه میزان غذا

هر فردی که تا کنون رژیم غذایی لاغری را تجربه کرده باشد، می‌داند که روش استاندارد کاهش وزن، کم کردن کالری مصرفی است. اما نتایج تحقیقی که اخیرا انجام شده است، می‌تواند این باور را به کلی تغییر دهد. این تحقیق نشان می‌دهد افرادی که قند اضافه شده، غذای فراوری شده و غذای پالیده (غذای فراوری‌شده‌ای که در طی فراوری، بخشی از مواد مغذی خود را از دست می‌دهد) را از رژیم غذایی خود حذف کردند و هم‌زمان تمرکزشان را بر مصرف مقدار زیادی سبزیجات و مواد غذایی کامل گذاشتند، بدون اینکه نگران میزان کالری مصرفی و حجم وعده غذایی باشند در طول یک سال مقدار بیشتری وزن کم کرده‌اند.

این تحقیق جدید تفاوت زیادی با تحقیقات کاهش وزن قبلی دارد. در تحقیقات قبلی پیشنهاد می‌شد که افراد مصرف کربوهیدرات‌ها، چربی و کالری را به شدت کاهش دهند. اما در این تحقیق تاکید بر مصرف غذای کامل و سالم است. دکتر گاردنر، یکی از مسئولین این تحقیق می‌گوید: «افرادی که در این تحقیق وزن زیادی کم کردند می‌گویند که این آزمایش باعث شده است عادت‌های غذایی آن‌ها تغییر کند. آن‌ها دیگر در ماشین یا جلوی تلویزیون غذا نمی‌خورند. همینطور به جای تهیه غذای آماده، در خانه غذا می‌پزند.»

این روش برای هر دو گروه افراد با رژیم غذایی کم‌چرب و کم‌کربوهیدرات نتایج مثبتی داشته است. همچنین اثربخشی رژیم آن‌ها ارتباطی با ژن یا واکنش انسولین بدن به کربوهیدرات نداشته است. یافته‌های این تحقیق باعث می‌شود که به این باور عمومی شک کنیم که افراد مختلف باید رژیم‌های غذایی متفاوتی بر اساس DNA یا میزان پذیرش چربی و کربوهیدارت داشته باشند.

یافته‌های این آزمایش، تاییدی بر این ایده است که کیفیت رژیم غذایی و نه اندازه آن باعث می‌شود که وزن در طولانی مدت کنترل شود. همچنین پیشنهاد می‌دهد که سازمان‌های سلامتی به جای هشدار درباره میزان کالری مصرفی، مردم را به مصرف نکردن غذاهای فراوری شده که از شکر اضافه شده و مواد فراوری شده تهیه می‌شوند، تشویق کنند.

این تحقیق با هدف مقایسه واکنش افراد چاق به رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کم چربی انجام شده است. همچنین این نظریه را بررسی می‌کند که افراد بر اساس ژن و قدرت متابولیزه کردن کربوهیدرات و چربی رژیم غذایی نیاز به رژیم غذایی متفاوتی دارند. در حال حاضر مراکز مختلفی وجود دارند که رژیم غذایی را بر اساس این نظریه و ژنوتایپ افراد تنظیم می‌کنند.