۷ تاثیر زمستان و سرما بر بدن

۷ تاثیر زمستان و سرما بر بدن

کالری بیشتری می‌سوزانید.
تحقیقات نشان می‌دهد که میزان سوخت و ساز پایه بدن –میزان کالری‌ای که برای عملکرد اندام‌های حیاتی بدن بدون فعالیت اضافه لازم است- در هوای سرد بیشتر می‌شود. دلیل این موضوع فعالیت بیشتر بدن برای نگه داشتن گرمای خود است. البته نباید روی این سوخت و ساز بیشتر به عنوان برنامه‌ی کم کردن وزن حساب کرد.
اگرچه افزایش سوخت و ساز بدن به اندازه‌ای نیست که آن را حس کنیم اما بدن برای گرم شدن در هوای سرد نیاز به سوزاندن کالری بیشتری دارد.

انگشتانتان کمی کوچک می‌شود.

زمستان احساس کنید که حلقه‌ای که در انگشتتان است کمی گشاد شده؟ این تصور اشتباهی نیست. اندام‌هایی مثل انگشت‌‌های دست و پا در هوای گرم کمی بیشتر کش می‌آیند و بزرگ می‌شوند. در هوای سرد این اتفاق کم‌تر پیش می‌آید. هوای سرد رگ‌ها را تنگ و منقبض می‌کند تا گرمای بدن را حفظ کند. در نتیجه ممکن است کمی جریان خون به اندام‌های شما کاهش پیدا کند که ممکن است باعث شود احساس کنید انگشت‌هایتان کمی کوچک‌تر شده است.

احساس درد در اندام‌ها.
بعضی از افراد ممکن است حالتی را تجربه کنند که با نام سندرم رینود شناخته می‌شود. این سندرم که در واکنش به شرایط پر استرس یا سر شدن هوا اتفاق می‌افتد منجر به بی‌حسی شدید در انگشت‌ها می‌شود. سندرم رینود معمولا در اندام‌هایی مثل دست، پا و گوش اتفاق می‌افتد. دلیل این موضوع منقبض شدن شریان‌های کوچک‌تری است که خون را به پوست می‌رسانند. البته این سندرم خطرناک نیست اما می‌تواند دردناک و ناخوشایند باشد. پوشیدن لباس گرم و بیرون نماند در هوای سرد به مدت زیاد می‌تواند سندرم رینود را کاهش دهد.

بینایی‌تان با مشکل مواجه می‌شود.

مواظب چشمانتان باشید. متخصصین معتقدند قرار گرفتن در معرض هوای سرد، باد سرد و برف می‌تواند روی بینایی شما تاثیر بگذارد. همچنین بازتاب نور خورشید در برف می‌تواند باعث آسیب دیدن قرنیه یا مشکلات دیگری برای چشم شود. مطمئن باشید اگر در برف بیرون می‌روید عینک آفتابی خوبی داشته باشید تا در مقابل انعکاس نور خورشید از چشمتان مراقبت کند.

صورتتان قرمز می‌شود.
اگر نوک دماغ یا صورت و گونه‌هایتان در سرما قرمز می‌شود دلیل آن انتقال خون موجود در آن ناحیه به بخش‌های حیاتی دیگری مثل قلب یا شش‌‌ها است. زمانی که اندام‌ها گرم می‌شوند، خون دوباره به این بخش‌ها بر می‌گردد تا در میزان خون به اندازه معمولی بازگردد.